vrijdag 4 maart 2011

Dag 5: Uittekenen van een geluid en geluiden opnemen met Ploffer de geluidskoffer

Ik heb met de kleuters eerst het geluid beluisterd van Febe, zij had twee geluidjes opgenomen. Het eerste geluidje was .... en het tweede geluidje was....
We hebben enkel het moeilijkste geluid laten raden. Dit waren enkele antwoorden van de kls: knikker, een pan op het vuur, steentjes,boormachine, … Ook dit hadden 2 kls juist, proficiat aan Kiara en Michiel!

Het eerste geluid???
 
Het tweede geluid ???


Het geluid van Amber gaan we na de vakantie laten horen, hiervoor hadden we niet veel tijd meer.
Daarna had Muit het geluidmonster weer de geluidsband van ‘BZZ’ voorgesteld. We hadden allemaal nog eens geluisterd  naar de geluiden en overlopen wat we hadden genoteerd.
Als dit gebeurd was mochten de kls het filmfragment zien van ‘BZZ’.
Na de film hebben we de geluiden nog eens overlopen wat en hebben we ook nagekeken of we er juist hadden geraden. Jaja, we hadden er toch enkele juist: muziek/radio en de auto. Goed gedaan!



Ook deze keer waren er weer een cameraman van de dag(Alexio) en een fotograaf (Brend). Ze konden ook naar de films en foto's kijken. Jammer genoeg wilde de overheadprojector nog altijd niet werken.
Dit zijn enkele foto's van onze fotograaf:
schilderen maar

wat een detail

een werkje



de kalenders

het kasteel



het logo

de boxen
Daarna heb ik de voormiddag met twee groepjes kleuters 2 geluiden uitgetekend. Elk geluid uittekenen ging niet, hiervoor had ik veel te weinig tijd! Omdat ik ’s avonds de geluiden niet op mijn computer kon zetten, omdat 2 kls de dictafoons mee naar huis hadden heb ik dit samen met het eerst groepje kls gedaan. Zo kregen ze nog eens de kans om de opgenomen geluiden te beluisteren en na te denken of ze deze nog herkenden.(ZEN moment)  Ik vond het zelf moeilijk om te luisteren wat welk geluidje was, gelukkig wisten sommige kls het nog. En zo werden stilletjes aan de geluiden benoemt en bij de juiste foto gezet.
Ook had ik bij sommige geluiden overlopen hoe ze zich erbij voelde, maar dit was voor dit groepje moeilijk te benoemen.
Na even overleggen hadden ze een geluidje van gisteren (geluidentocht) gekozen om te tekenen. Het eerste groepje had gekozen voor het geluid van de klink(klink naar boven en naar beneden doen) van Gytha. Het eerste groepje die mocht tekenen was: Alexios, Gytha, Kiarah en Noah. Alexios en Noah hadden gekozen om met verf te tekenen en de meisje gingen met stiften tekenen.
Voor we gingen tekenen moesten ze nog eens enkele keren goed naar het geluid luisteren. Dan had ik heb gevraagd wat ze gingen tekenen zodat ze al iets wisten. Ik zette het geluid op en ze mochten beginnen tekenen, ook ik had meegetekend.  

Na het tekenen mochten ze vertellen aan de anderen wat ze hadden getekend en waarom. Ook noteerde ik erbij wat ze hadden uitgetekend.

Dan kwam het tweede groepje aan bod. Ook zij mochten een geluid kiezen , zij hadden gekozen voor het geluid van Kiarah: dit was met de auto over de vloer rijden. Hier ging het benoemen van een gevoel bij geluiden iets vlotter, maar het was toch niet simpel. De volgende kls zaten in deze groep: Aaron, Michiel, Amber en Stef. De  bovenstaande stappen werden herhaalt (luisteren naar de geluiden, één kiezen om te tekenen, zenmoment, vertellen wat je gaat tekenen, geluid tekenen en reflecteren)

Ik schrijf erbij wat voor geluid het is
Ze moeten luisteren en nadenken wat ze allemaal horen


De tekeningen:
Alexios: stoom, voetbal,brievenbus

Gytha: deurklink
Noah: voetbal, vallende ster, tennis

Kiarah: het geluid van een deurklink


Aaron: knetteren van het vuur, stampen tegen bal
het "zagen" van een zaag, spijkers in kloppen met hamer,
starten van een auto en heel hard duwen op een pen

Amber: zagen van hout, botsen van een bal,
tokken van een hamer, gras, heel hard duwen
op een pen

Michiel: het geluid van vuur

Michiel: vuur











Stef: hout doorzagen en rijden met een auto











Filmpje: de tekeningen op het geluid van de rijdende auto over de vloer:

 

Filmpje: de tekening op het geluid van de deurklink

Na de middag heb ik weer enkele kls gekozen om met de dictafoon, de microfoon en de koptelefoons geluiden op te nemen maar deze keer met een geluidenkoffer. Elke kleuter mocht even experimenteren met de koffer, welk geluiden deze maakte.
Dan mochten ze de ‘gekke  geluidjes’ opnemen. Bij sommige ging dit al beter dan bij anderen. Je merkt dat sommige al heel goed kunnen omgaan met de dictafoon. Deze nemen dan geluiden op. Anderen zitten nog in de experimenteer fase: hun eigen stem horen, afspelen van hun eigen stem, micro dicht bij de mond houden,…  Dit zijn kleuters die meer geïnteresseerd waren in de fototoestellen en camera’s dan in de dictafoon. Enkele kls hebben  leuk geluidje opgenomen met de koffer maar voor het uittekenen was echt geen tijd meer!


Op het einde van de dag heb ik de kls de twee geluiden laten horen en ze laten zoeken welk tekeningen erbij pasten. Dit was voor de kls te moeilijk dus heb ik elke kleuter over hun eigen tekening laten vertellen. Hiervoor had ik wel het geluid erbij laten horen. Ook heb ik samen met de kls een filmpje laten zien dat ze hebben opgenomen en enkele foto's die ze hadden getrokken. We hadden hier even over gepraat wat goed was en waar ze nog op moeten letten als ze filmen/ foto's trekken.
Dit keer had ik geen dictafoon meegegeven. Maandag, de eerst dag na de vakantie wordt dit wel gedaan!
Ook nu was er geen tijd meer voor de babbelbox.
De volgende dag heb ik het geluid (klink en auto) en de tekeningen bij elkaar gezet.
Ik heb twee filmpjes van tekeningen met het geluid.
Ook heb ik twee filmpjes van de geluiden en de getrokken foto's bij elkaar gezet.
Hiervoor had ik geen tijd meer in de klas, maar door de geluiden te laten horen en de tekeningen erbij te laten zien, weten kls ook dat je geluid kan uittekenen. 


 REFLECTIE KLS
-wat ik de afgelopen week heb gemerkt is dat de kls zelf heel leuke en goede geluiden opnemen.(Als ze de dictafoon mee naar huis krijgen) Ik weet niet of ze deze zelf hebben bedacht of dit van mama en papa was. Ook het raden gaat vrij vlot toch zijn er nog kleuters die andere nazeggen.
-Het filmfragment van BZZ sprak de kleuters heel erg aan, ze vonden het vooral grappig, ze wilden het nog een keer zien.
-bij het uitteken van het geluid met de klink hadden deze kls meegedaan:
Alexios, Gytha, Kiarah en Noah. (De kls die gisteren samen met Kiarah dit geluid hadden opgenomen waren: Kiarah, Noah, Amber en Gytha).
Noah, Kiarah en Gytha hadden het geluid al eens gehoord en waren erbij als dit werd opgenomen.
Wat opviel bij de tekening van Gytha en Kiarah werd duidelijk getekend wat het geluid was, het was een klink. Dus hadden zei een deur getekend met een klink.
Zij wisten duidelijk nog wat het geluid was. Noah had het geluid ook al eerder gehoord en Alexios niet. Maar deze jongens hebben niet getekend wat het geluid is, maar wat het kan zijn(zij hebben zich meer kunnen loskoppelen van het beeld): stoom, voetbal, brievenbus, tennis,…  Wat nog opvalt is dat ze toch al andere ideeën hebben dan in het begin.
Het tweede groepje die het geluid, met een auto rijden over een vloer(Kiarah), had getekend was: Aaron, Michiel, Amber en Stef.
De volgende kleuters hadden de dag ervoor dit geluid opgenomen en beluistert: Amber. Amber was hier de enigste die wist wat het geluid was. De andere wisten dit niet. Maar Amber had in haar tekening geen auto staan maar andere voorwerpen die hetzelfde geluid konden maken: een zaag die hout doorzaagt, gras, tokken van een hamer, hard drukken op een pen,… Ze had hier geen rekening gehouden met wat het geluid echt was.
Ook kwamen er, als ik vroeg wat ze getekend hadden regelmatig dezelfde antwoorden terug.

-waar ik de kls wel bij moeten helpen is vb. ze zeiden vaak hamer en dan moest ik vragen welk geluidje ze vaak bedoelde want met een hamer kan je meer dan 1 geluid maken. Maar dit ging dan vrij vlot.  Ook gaf ik zelf impulsen van wat het kon zijn en ook hier hebben de kls ideeën uitgehaald.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten