zondag 27 maart 2011

dag 2, week 3: oefenen en filmen: figuren en acteren

Ik heb vanmorgen een draken masker en draken staart gemaakt, de kls hebben deze mogen versieren met groen crêpe papier en frouzel papier.
Foto's van het drakenmasker en de staart:
de staart

het masker
We zijn deze keer niet gestart met het geluid maar met reflecteren. De kls die gisteren het filmpje van de figuren hadden opgenomen mochten vertellen wat ze hebben gedaan.
Ik herhaal wat de kls hebben gezegd: de rollen verdelen: cameraman en de acteurs.
Ik vraag wat een acteur is. Maar hier konden de kls niet op antwoorden. Daarna hadden we heel veel geoefend, gefilmd, de scènes opgenomen (stukjes) en deze terug bekeken.

het groepje dat vertelt heeft











Daarna had ik enkele opgenomen scènes laten zien van de camera op TV, van het filmpje met de figuurtjes. Dit vonden de kls zeer leuk! Ze moesten lachen.

Samen met  Mik het klikmonster mochten Milan en Febe  hun detailfoto's laten zien en dan mochten 2 kls telkens dit detail gaan zoeken in de klas. Dit ging zeer vlot!


Ook had ik weer een cameraman en fotograaf van de dag aangeduid.
Elien was de fotograaf en  moest 2 detailfoto's trekken. Brend was de cameraman.


Elien haar detailfoto's:

microgolf

computerscherm
Dan heb ik vertelt wat ze konden doen:
samen met mij scène 5 en 6 filmen met de figuren
 in de media hoek:
-je kan nog filmen, foto's trekken (detail), geluiden opnemen met de dictafoon en Ploffer
-je kan met de webcam spelen en op tuxpaint.
-je kan de foto's/ filmpjes bekijken.

Er waren enkele kls die hebben gefilmd en foto's  getrokken:

foto's:
cameraman en fotograaf van de dag





knap gevonden !

het kasteel van de kls

van wie zijnd deze voeten
Mali :)

        

      

Brend, Nora en Milan hebben ook geëxperimenteerd met tuxpaint:















Ook hebben Kiara en Nora op de laptop aan het kijken geweest naar de foto's.












Voor het verder filmen van de figuren heb ik  willekeurige kls aangeduid die mee het filmpje wilde maken met de figuurtjes. De kls die  die meededen waren:
Amber
Ruben
Gytha

Zij hebben scene 5 en 6 nog gespeeld en opgenomen.
Ook hier hebben we eerst de tekening met de scènes overlopen.
Dan hebben we de rollen verdeeld, geoefend en opgenomen. Achteraf hebben we de scènes terug bekeken en gezien of het goed was.

Zij waren zeer betrokken bezig met het filmpje en zelf na het filmen waren ze nog allerlei dingen aan het verzinnen met de figuurtjes!

foto's van de fotograaf:

 
Ruben en Amber



 

Stef was de andere cameraman die hard heeft gefilmd toen wij aan het oefenen en aan opnemen waren.


















scene 5:




















scène 6:

















Tijdens en na de speeltijd heb ik het masker en de staart van de draak afgemaakt.
Als het droog was heb ik er een rekker aangebonden zodat ze dit konden aandoen en gebruiken als kostuum.











Ook heb ik nog een zwart bloempje gemaakt.

Na de speeltijd hadden we bezoek gekregen van Mevr Masareze.
Hierdoor heb ik na de speeltijd niets meer gedaan, alleen nog een boekje voorgelezen.

Na de middag zijn we gestart met het geluid van Kiara H. Ze had zelf de dictafoon opgezet. Tegen de kls vertelt dat ze stil moesten zijn en rondgegaan.
Achteraf mochten de kls raden en dit waren hun antwoorden. (Dit was maar een klein groepje omdat de juf met andere kls nog bezig was)

Dit waren de antwoorden van de kls:










Rara, dit is het geluid van kiara: 

















Omwille dat er een kl ziek geworden is in de klas heb ik even geen begeleide activiteit kunnen doen.
Dus konden de kls ZA's doen in de mediahoek.
 Ze konden kiezen uit:
-werken met fototoestellen, camera's en dictafonen, geluiden opnemen van Ploffer.
-werken op tuxpaint  (geen ticket en posters=morgen) en met webcam
-kijken naar de foto's.

Alexios wilde dadelijk in de media hoek, hij heeft geluiden zitten opnemen.
















Wat ik toevallig ook had gezien was dat Alexios zijn eigen geluidjes liet horen aan zijn goede vriend Noah. Hij vroeg wat hij er van vind.

Na een tijdje zijn we begonnen met he opnemen van de film:acteren.
De volgende kls deden mee:
Gytha, Ruben, Kiara H. Febe en Brend

We hadden ook hier eerst het decor klaargezet, de scènes die in dat decor voorkwamen geoefend en opgenomen.
De volgende stappen kwamen telkens terug bij het opnemen van een scène:
1)We hebben eerst de tekeningen met de scènes terug besproken
2) rollen verdelen: dit ging heel goed!
3) oefenen, oefenen,...
4) opnemen van scène
5) terug bekijken van scène (dit hebben we niet altijd kunnen doen omdat vandaag de scènes gefilmd moesten zijn.)

De kls hebben hier de hele namiddag super hard gewerkt. Ondertussen trokken ze ook foto's van hetgeen er allemaal gebeurde. Je zag dat de kls genoten en dat ze het graag deed :).

(filmpje van acteren, zie dag 4, week 3 donderdag)

Brend de cameraman



Gytha en Febe

Ridder Ruben
 wijziging morgen:
-geluid Elien
-proberen om voor 1 film geluid op te nemen.
-terug bekijken van enkele scènes ipv heel de film (KA)

REFLECTIE KLS
-film: figuren:  Omdat ik kls koos die echt aan het filmpje wilde werken was de betrokkenheid goed. Ze namen het filmpje op, maar als de camera af stond speelde ze nog verder met de figuren, dit was leuk om te zien. Sommige kls gebruikte eigen geluidjes bij het uitspelen van de film.
-Ik heb de kls in de namiddag nog laten experimenteren met tuxpaint, morgen krijgen ze een opdracht: posters en tickets.
 -Ook waren ze vandaag weer hard geïnteresseerd in de fotomuur en de laptop met de foto's op.
-Ik vond het zeer leuk dat Alexios koos voor geluid op te nemen en dat hij spontaan  aan andere kls liet horen en vroeg wat ze ze van vonden.

REFLECTIE MEZELF

-reflecteren van opnemen, filmpje figuren: Ik vind dat ik te veel verwoord. Als ik vroeg wat dat was een acteur kon niemand antwoorden en heb ikzelf niet echt verduidelijkt .

-afspelen van enkele scènes van het filmpje figuren: Ik wilde enkele scènes afspelen op TV met de camera maar ik kon er maar 2 terug vinden op de camera. Dit kwam omdat ik gisterenavond op de SD kaart 'de namen' van de filmpjes had gewijzigd en daarom dat de camera deze bestanden niet kon vinden. 
-film figuren
: Vandaag heb ik kls genomen die echt wilde meedoen en niet het verplichte groepje, ik had schrik dat ze niet konden volgen. Maar hiervan heb ik niks gemerkt. Het doel een film maken is gelukt! :).
-film acteren: Ik maakte me al zorgen, maar een halve dag om 10 scènes op te nemen. Maar de kls hebben super hard gewerkt en heel goed hun best gedaan. Dit doel was ook gelukt :) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten