dinsdag 1 maart 2011

dag 2: nog verder experimenteren en een geluidentocht

We zijn vandaag gestart zoals op Q music met 'het geluid.
Ik had Muit het monster van het geluid er weer bij gehaald.
En Ruben die had samen met zijn Moeke een geluidje opgenomen op de dictafoon. 
Ik had Ruben even apart genomen en hem vertelt wat hij moest doen.
Zo... na het maken van enkele afspraken (als we luisteren zijn we stilletjes, we doen onze ogen toe en proberen heel goed te luisteren) konden we beginnen. We gingen alle kleutertjes af.
Dit waren enkele antwoorden: steentjes, arend, knikker die vallen op de tafel, water,...

Het eerste geluid!!!:


En... ja, ja, het geluid van Ruben zat er tussen. Wat hebben onze kleuters goede oren om te horen! Het was ...! Een dikke proficiat aan Gytha.

Na even zoeken heb ik het geluid en 3 foto's erop gekregen. Enkel een geluid ging niet dus kwam ik op het idee om in moviemaker, 3 foto's en het geluid bij elkaar te zetten. Welk van de drie hoor je, het is niet zo makkelijk hoor! 

Na het het geluidje van Ruben had de juf nog een ander geluidje om te horen.
De geluidsband van BZZ. Ook hier werden dezelfde afspraken gemaakt.
Eerst liet ik het horen en de kls moesten super aandachtig luisteren!
Dan mochten ze ieder om beurt vertellen welke  geluiden  dat ze hebben gehoord en ik noteerde deze. Op het einde van de week gaan we horen welke geluiden het zijn.

Natuurlijk hadden we ook vandaag een cameraman en een fotograaf.

wijziging in het weekschema: nog verder experimenteren
Dan heb ik weer heel de voormiddag geëxperimenteerd omdat nog niet alle kls aan bod zijn geweest en ze vroegen constant:" juf mag ik bij u." Dus heb ik de hele voormiddag met verschillende groepjes ze nog de toestellen laten ontdekken, ook deze keer heb ik geprobeerd om ook de dictafoon in trek te maken, maar dit was eigenlijk al gebeurd, door het geluid van Ruben.
Ik heb met de groepjes enkele filmpjes en foto's overlopen, samen hebben we besproken wat goed was en wat beter kon en hoe we dit konden veranderen. Ook heb ik weer waar nodig de basisuitleg gegeven, maar ik heb deze keer niet alle knopjes voorgezegd.
Lachen!

Michiel, Stef en Aaron samen op de foto:)

Cheese!

Hoe werkt die dictafoon nu weer?

Wat is dit, dit is een stukje van Muit het monster
van het geluid

Nora met de koptelfoon

wat een detail!
SMILE

Wie zit hier verstopt?

een detail van een knex kunstwerk

Aaron en Stef



rara van wat is dit een foto?


In de namiddag heb ik eerst  Ploffer de geluidskoffer voorgesteld. Eén kleuter mocht even kort experimenteren met de koffer. Dan konden ze dit doen in de mediahoek, ze mochten ook de geluiden die ze hadden gevonden opnemen. De koffer was niet echt intrek, de kleuters gingen nog altijd naar de camera's, fototoestellen en dictafoons.
Dit is onze ploffer!

Daarna ben ik met 6 meisjes op geluidentocht geweest. We hadden ook een dictafoon, enkele koptelefonen en een microfoon mee. (Dit  stond niet in de planning, dit was om het vele luisteren te doorbreken). We gingen eerst op zoek naar allerlei geluiden met onze oren. Eerst mochten ze horen met de oren, en dan mochten ze horen met de oren en de ogen dicht doen.
We zijn in alle klassen geweest, de zaal en buiten.
Dit waren enkele voorbeelden van geluiden die ze hebben gehoord: juf, kinderen, wenen, spelen,...
Zoals je ziet zijn dit nog heel concrete geluiden/woorden.
Achteraf om de sleur wat de doorbreken mochten ze hun geluid opnemen. Na het verdelen van de taken en het kieze van het geluid. Begonnen ze eraan, dit was eigenlijk voor de eerste keer een heel goede samenwerking!


De brainstorm van het geluid is jammer genoeg weggevallen. Maar dit ga ik dan in een verkorte versie doen voor als de kls op zoek gaan naar geluiden(geluidentocht).

Ook weer deze keer hebben we afgesloten met een reflectie, een kleuter die mocht praten in de babbelbox en het meegeven van 2 dictafoons deze keer. Dit gaat nog de 3 weken doorlopen, zo kan bijna elke kleuter dit eens doen!



REFLECTIE kls
-bij het raden van het geluid heb ik gemerkt dat sommige kls de anderen nazeggen omdat ze het nog moeilijk vinden, de volgende keer duidelijk zeggen dat ze voor zichzelf moeten nadenken
- de kls wisten op het einde, al goed, hoe ze aandachtig moeten luisteren: stil zijn, ogen toe en je goed luisteren.
-het geluid van Ruben en de geluidsband BZZ, was een goede start voor het verdere gebruik van de dictafoon, nu wisten de kls echt wat ze ermee konden doen.
-wat ik nu merk is als kls foto's trekken, beginnen de kindjes achter de lens te poseren. Nu zijn  de foto's eigenlijk portretten. Ik heb deze morgen vertelt dat ze ook foto's mogen trekken van werkjes en dergelijke. Sommige kls doen dit maar zeker niet allemaal.
 De volgende dagen moet ik nog meer impulsen geven rond: voorwerpen trekken, detailfoto's trekken,...  Maar ook deze keer ben ik weer onder de indruk van de kls hun vaardigheden ivm foto's trekken en filmen, het is precies of ze dit al jaren doen:).Als je goed kijkt zie je al enkele detailfoto's.
-tijdens de geluidentocht was het niet makkelijk voor de kls om geluiden te benoemen. Maar hopelijk door elke dag het geluid af te spelen en andere activiteiten. worden ze hier creatiever in.
-Ploffer is niet in trek als zelfstandig spel, de volgende keer hier 2 kls laten geluiden maken + opnemen. Ook zelf meedoen en impulsen geven kan effect hebben.

REFLECTIE MEZELF
-bij de geluidentocht ben ik vergeten de fotograaf mee te vragen, jammer genoeg hebben we hier hier geen foto's van, de volgende keer mag ik dit niet vergeten
-ik heb dankzij Julie een leuk programma ontdekt voor de webcam: SNAP.
ECHT LEUKE EFFECTEN, moet je zeker eens proberen!
http://snapstrip.com/upgrade.html
- Ook ik heb weer veel bijgeleerd zoals onze kleuters:
 * ik heb de boxen kunnen aansluiten op de laptop. Het geluid van de boxen had ik de eerste keer niet hard genoeg gezet. Maar na dit te ontdekken werken de boxen prima!
  *Juf Agnes ging een SCART-kabel meebrengen misschien krijgen we dan laptop op TV
  *Ik moet nog eens proberen om de camera op  TV aan te  sluiten!
  * Ook deze keer heb ik me weer geamuseerd met Moviemaker en met SNAP! Ik heb bij de filmpje    van de foto's muziek toegevoegd!;)

wijzigingen voor donderdag !
-Het was niet vandaag dat we naar het eerste leerjaar gingen om de kls hun werkjes te bezichtigen in de tentoonstelling, maar dit is verplaats naar donderdag. Ook hebben we een jarige donderdag en die gaan we natuurlijk vieren! (er valt dan ongeveer een voormiddag weg).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten