maandag 21 maart 2011

dag 1, week 3: oefenen en filmen van scènes (film:figuren)

Eerst heb ik de cameraman van de dag en de fotograaf aangeduid:
Dit was Febe en Milan, door de dag is dit wel gewisseld.

Ik ben vandaag begonnen met Muit het monster van het geluid nog eens voor te stellen.
Dan mocht Alexios zijn geluid laten horen. Alexios zei dat de kls moesten stil zijn en dat ze hun ogen moesten toe doen en goed luisteren. Hij had de dictafoon zelf opgezet en was rondgegaan van kl tot kl om het geluid te laten horen. Dan nam ik er een papier bij en twee stiften, ik noteerde de antwoorden van de kls en de kls mochten er zelf een tekening bij maken. Achteraf vroeg Alexios zelf wat ze van het geluid vonden: "Hij zei ik vind het een gek geluidje." Hij vroeg aan de andere kls: "vinden jullie het een leuk, bang, boos, verdrietig, eng, ... geluidje"

Alexios had 2 geluiden bij, dit is het geluid dat ook in de klas heeft laten horen:

Alexios zijn geluid:



Dit was zijn tweede geluid dat hij had opgenomen, maar dit hebben we niet aan de kls laten horen.















Ook Mik het Klilmonster kwam een kijkje nemen, hij had weer iets meegebracht.
 Ik vroeg aan de kls of ze nog wisten wat het klikmonster was. Kls zeiden een fototoestel. Ik vroeg wat dat deed? Kls zeiden foto's nemen. Ik had 4 detailfoto's op mijn laptop gezet en 1 gewone foto.
Ik ben begonnen met het laten zien van een detailfoto van de computer. Kls zeiden dat is de computer.
Ik heb gevraagd dat iemand wist wat een detailfoto was. Ik heb uitgelegd dat dit een foto is van heel dichtbij getrokken, dit heb ik ook enkele keren herhaalt. Febe mocht deze detailfoto eens proberen na te trekken en laten zien aan de anderen. Dit was goed gelukt.
Ook had ik gevraagd  hoe we een detailfoto maken één kl. zie van dichtbij een foto trekken, Gytha zei inzoomen, dit vond ik ook goed gevonden!

We hebben de andere foto's besproken en deze hebben de kls mogen zoeken in de klas, ze hebben alles gevonden!!

Ook hadden ze door dat de laatste foto geen detailfoto was, dus dit wil zeggen dat ze het begrijpen!


de detailfoto's:

een stuk van een zwaard
stukje van het kasteel en een boot


dakpannen van het kasteel

stuk van P.C, box en muis

geen detail foto

































Op het einde heb ik uitgelegd dat fotograaf van de dag en / of de cameraman  van de dag ook 1 of 2 detailfoto's mag trekken. Dit hebben de kls eerst van mij moeten doen en dan mochten ze andere foto's trekken of ander dingen filmen.  Morgen gaan de andere raden wat het is.

Dit zijn de detailfoto's van Febe:





Dit zijn de detailfoto's van Milan:





















Dan was het tijd voor turnen. 

Na de speeltijd heb ik niet veel gedaan omdat juf Agnes nog allerlei dingen moest afmaken van Ridder Rikki en had ik geen of te weinig tijd om met de  kls om de film op te nemen.
Er waren 2 kls die geen opdracht hadden, deze mochten in de media hoek.
Zij konden kiezen voor spelen met de wabcam of met het tekenprogramma tuxpaint. Beiden kozen voor het teken programma tuxpaint.

Tekeningen(tuxpaint) van Milan en Febe:
 


 foto's webcam:
Milan op de Tuxpaint
Hij is helmen aan het stempelen



Febe op
tuxpaint


een tekening maken

Na de middag kwam de mama van Noah voorlezen.

Tijdens het voorlezen heb ik het decor klaargezet in de gang.

foto decor:





Na het voorlezen zijn we begonnen met het oefenen en opnemen van de scènes.
Ik heb de volgende kls aangeduid om dit te doen: Alexios, Gytha, Nora en Kiara. (Dit is het groepje van de film:figuren)
Eerst heb ik nog eens vlug het draaiboek overlopen. Daarna hebben we alle scènes apart opgenomen.
Ik ben begonnen met scène 1, de tekening en de tekst te overlopen. Dan hebben we de rollen verdeelt. vb. van scène 1: cameraman:
Alexios, Ridder: Gytha
Dan mochten de kls de scène oefenen.  Na het vele oefenen hebben we de scène zeker 2 keer opgenomen. NA het opnemen hebben we alle scènes bekeken en deze beoordeelt. Als de kls het niet goed vonden werd de scène opnieuw opgenomen.
Zo werd dit voor elke scène gedaan we zijn tot begin scène 5 geraakt. Elke scène is zeker 2 of meerdere keren opgenomen.


Scène 1:

scène 2:



scène 3:


scène 4:

scène 5:


BLOOPERS :)


Foto's van Alexios:
decor

















Op het eind heb ik de dictafoons nog meegegeven met Elien en Kiara H
Tijd voor een korte reflectie was er niet meer.

REFLECTIE KLS
geluid:
ook deze keer waren de antwoorden gedetailleerder. Ik vond het goed van Alexios dat hij zelf het initiatief nam om het stil te maken en de ogen toe te doen. Ook achteraf het vragen naar, wat ze van zijn geluid vonden, vond ik heel goed! Dit wil zeggen dat hij begrijpt dat geluid meer is dan enkel raden wat het is.


scènes opnemen/filmen:
Ik vroeg aan Febe en Gytha wat ze er van vonden en ze vonden het zeer leuk!

REFLECTIE MEZELF
detailfoto's: Ik vond de opstart van deze activiteit zeker geslaagd de kls hadden duidelijk door wat een detailfoto was en hoe ze deze kunnen maken, alleen jammer dat ze hiermee door de dag niks meer gedaan hebben, maar ze hadden ook nog te veel werk bij juf Agnes.

scènes opnemen/filmen:
In het begin van het opnemen van de scènes waren de kls betrokken, vanaf dat de andere buiten mochten was de betrokkenheid bij Alexios, Kiara en Nora minder omdat ze ook buiten wilden. Alexios wouw niet meer mee doen maar moest van mij binnenblijven, dus ging hij foto's trekken en filmen met de andere camera. Na een tijdje heb ik Alexios, Kiara en Nora laten buiten spelen en hebben Gytha en Febe verder gedaan.


wijziging voor morgen:

-nog verder filmen van scène 5 en 6.
Dit met Gytha, in de plaats van Alexios komt Febe.
Als Nora en Kiare  niet meer willen filmen neem ik 2 andere kls die wel gemotiveerd zijn.

-andere kls: Deze gaan nog verder knutselen:
 maken van een drakenmasker en een staart
 maken van een bloem en een zwarte bloem
 maken van een fornuis




-KA: toon moment: ik ga nog niet het hele filmpje laten zien maar enkele losse scènes om hun nieuwsgierigheid te wekken. De kls mogen zeggen wat ze er van vinden.

proberen om zeker te doen!
-filmen van scènes: figuren
-maken van geluiden voor scènes: figuren
-filmen van scènes: acteren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten