maandag 14 maart 2011

dag 1, week 2: film: brainstorm script (verhaal bedenken)

We zijn vandaag begonnen met het vieren van de verjaardag van Gytha. 
Onze fotograaf van de dag Ruben, heeft hier enkele mooie foto's van genomen.
blazen, blazen, ja 6 jaar:)

Hip,hip, Hoera!!











cadeautjes uitdelen
nog cadeautjes uitdelen
Wauw, een potlood!











Na het vieren van de verjaardag heb ik Guit de Kijksnuit voorgesteld.


Dit is nog een vriendje











Ik vroeg aan de kls, wat dit was en de kls zeiden dadelijk: een camera!!
Ik vertelde dat Guit iets bij had, een filmpje: 'Hoe tem je een draak'. Maar dat er iets mis was met dat filmpje. De kls moesten goed horen en kijken! Het filmpje hebben de kls gekeken op de laptop met boxen. Ik vroeg of er iets mis was, of ze een verschil zien. Wat ik raar vond was dat de kls dadelijk stukjes uit het filmpje begonnen noemen die 'verschillend waren'  En het waren 2 juist dezelfde fragmenten!
Dus besloot ik om het nog eens een 2e keer te laten zien. Ik herhaalde weer dat ze goed moesten kijken en luisteren of er iets mis was. Na de tweede keer hadden de kls nog niet door dat bij het 1e filmpje geen geluid was en bij het tweede wel. Enkel na een duidelijke tip: geluid, hadden ze het door dat er op het eerste filmpje geen muziek stond en het tweede wel. Daarna heb ik proberen toe te lichten hoe belangrijk muziek is bij een film. Geluid kan een film droevig, blij, bang,...  maken. Als er geen geluid is, kan je de film ook moeilijk volgen.


Ook heb ik uitgelegd dat we zelf geluiden gaan zoeken bij het filmpje zonder geluid.
Ik heb gevraagd aan de kls of iemand een ideetje had voor geluidjes.
Ik had de tip gegeven denk aan de geluidentocht. De kls van de geluidentocht kwamen al met enkele ideeën af. Ook heb ik verwezen naar de mediahoek, naar een koffer. Na een tijdje hadden ze door dat ze ook geluiden konden maken met Ploffer. Ik heb even een scène laten zien van de draak die stapt en ze laten denken hoe ze hier geluid kunnen opzetten. Dit waren enkele ideeën: stappen met de voeten,
...  Maar echte zoeken van geluiden begint morgen pas!


Na de speeltijd hebben de kls turnen gehad.
Ik heb ondertussen mijn hoek nog wat verder ingericht.


Na de middag heb ik het geluid van Amber nog eens laten horen. Ze had dit geluidje gekozen:

Rara, wat is het geluid?

Amber had eerst een ander geluidje gekozen. Maar dit was een moeilijk want niemand had dit geraden.
En voor de vakantie hadden we ze allemaal geraden!!
Het bovenstaande geluidje hadden de kls wel goed.

Dan heb ik vertelt aan de kls dat we 2 films gingen maken:
1 film met figuurtjes. Hiervan had ik het filmpje laten zien van BZZ, op de blog van Nele.
Ondertussen had hierbij ook wat uitleg gegeven.
Ik heb hiervoor kettingen gemaakt: 4 voor de kls die de film met de tekeningen gaan maken
                                                     4 voor de kls die de film gaan maken door te acteren
Deze heb ik uitgelegd. Na een korte samenvatting over 'hoe maken we een film, dat is toch wel veel werk ;)' Heb ik 2 groepen gekozen. Deze mochten met mij aan de tafel gaan zitten.

Ook had ik hiervoor nog kort de overhead uitgelegd.

groep 1: (figuren)
Alexios (ziek)
Nora
Gytha
Kiara B.

groep 2: (acteren)
Noah
Aaron
Stef
Ruben
 
We zijn begonnen met de brainstorm van het verhaal. (de 2 groepjes samen, voor de groepjes individueel was er geen tijd meer)
Eerst had ik een geluidsband laten horen van geluiden in B.C.+ ZEN moment
De kls moesten hun ogen toe doen en oren open. Deze geluidsband hebben we 2 keer gehoord.
Dan vroeg ik of ze de geluiden nog eens individueel wilden horen maar dit moest niet.
Ik vroeg wat ze gehoord hadden, dit waren enkele ideeën: (hier heb ik wel enkele geluiden opnieuw laten horen omdat deze bruikbaar waren voor de film!)
-'sabelen' - vechten - zwaard
-schreeuwen
-draak is boos
- vuurspuwende draak
-glas is stuk
-paard dat galoppeert - paard dat hinnikt - paard dat loopt
-stappen
-fluiten
-kraai
-kussen
-waterval
-steentjes
foto van de brainstorm rond geluiden B.C













Dan heb ik met de kls het even gehad over hun gevoel bij 'de geluiden'. Voelde zich bang, blij, boos, verdrietig,... bij de geluiden. Waren het leuke, gekke,... geluiden. Was het lang/ kort, hard, zacht,...

Na de geluiden heb ik het boek voorgelezen van Ridder Rikki tot aan de helft.

Na deze informatie konden we beginnen brainstormen.
Ik heb hierbij geprobeerd om zoveel mogelijk van de kls te laten komen.
Af en toe heb ik wel impulsen gegeven, maar ik vind dat de meeste kls, vooral de jongens, heel creatief waren. Ook heb ik het verhaal regelmatig herhaalt, na een tijdje konden sommige kls het al mee zeggen.


Dit was hun verhaal:de ridder en de draak
scène 1Ridder Noah is aan het wandelen, hij ziet de draak en neemt zijn zwaard

scène 2

De draak spuwt vuur.
Ridder zegt: 'ik ga u pakken draak.  Ik ga u hoofd afsnijden met een zwaard.'

scène 3
De draak spuwt vuur. De draak gaat naar het raam en zegt: 'ik ga het raam stuk doen'.
De draak draait zich om en gaat achteruit.

scène 4
 De draak zegt 'ik word woedend'. De draak vliegt door het raam en doet het stuk met zijn staart. De draak vliegt weg naar de prinses.

scène 5
Ridder Noah gaat op zijn paard naar het kasteel waar de prinses Emmy woont. Want de ridder is verliefd op de prinses en wil haar een bloempje geven.

scène 6
Prinses Emmy is aan het koken, in het kasteel. De draak piept door het raam van het kasteel. Hij vliegt heel voorzichtig naar binnen en gaat achter de prinses staan.


scène 7
De ridder is bij het kasteel en ziet de draak. Ridder roept :"Prinses Emmy, kijk achter je"
De prinses kijkt achterom  en loopt weg (bang) en verstop zich in de kast. 

scène 8

Ridder zegt: "ik heb je draak".De ridder vecht met de draak. De draak spuwt vuur en de ridder gaat dood.
Ook het bloemetje dat Ridder Noah bij had is verbrand.


scène 9
De prinsen huilt en is verdrietig, ze komt uit de kast. Ze  huilt heel hard!
Een andere ridder (blauwe ridder) hoort het gehuil, deze plukt een roos voor de prinses.

scène 10
Blauwe Ridder kust de prinses en geeft de roos af.
En ze leefde nog lang en gelukkig!!

Op het einde hebben we het verhaal (script) nog in stukjes gekapt (scènes).
We hebben heel de namiddag hard gewerkt, dus was er jammer genoeg geen tijd voor het voorstellen van de babbelbox. De dictafoons hebben we wel meegegeven.

REFLECTIE KLS
-Bij het bekijken van het filmfragment= 'hoe tem je een draak' had ik de kls één keer naar beide filmpjes laten zien. Ik vroeg of ze een verschil hadden gezien en de kls begonnen dadelijk stukjes uit de film (beelden) te verwoorden die 'verschillend' waren. Het gekke hiervan is dat het 2 juist dezelfde filmpjes zijn. Dit geeft duidelijk weer dat de kls meer gefocust zijn op het beeld dan op het geluid!
Na het een tweede keer te laten horen en duidelijk geluid te vermelden hadden ze door dat het eerste zonder muziek was en het tweede met muziek was. Ik hoop door deze act. dat de kls ook meer 'respect' gaan krijgen voor het geluid.
Toen ik aan het vertellen was hoe belangrijk geluid bij een film is, had ik het gevoel dat dit niet echt doordrong bij de kls. Daarom dit ik dit morgen nog eens probeer te herhalen! Het belangrijke aspect van geluid bij film  (vb. als je naar een enge film kijkt muziek af en is niet meer eng! )
-geluiden zoeken blijft iets dat moeilijk is voor de kls, ze zijn dit niet gewoon.
-Tijdens het bedenken van het van het verhaal, vond ik, dat de jongens creatiever waren en veel meer aan het woord dan de meisjes. Vooral Noah en Ruben, Aaron en Stef waren stiller.
Van de meisjes: Gytha en Kiare, Nora heb ik zeer weinig gehoord. Nora moet ik wat meer uit haar schulp zien te lokken.

Ik probeerde de meisjes ook kansen te geven om iets te zeggen. Meestal namen ze die kans dan ook.

-Wat ik jammer vond was dat de ZA's heel weinig intrek waren bij de kls.
Enkel Milan heeft gefilmd en foto's getrokken, maar van hem wist ik dat hij nog in de experimenteerfase zat. Zelfs de overhead was niet in trek!
Kwam dit omdat ze al veel hadden moeten stil zitten vandaag?
Of door het thema: ridders, prinsessen en kastelen.

Dit zijn nog enkele foto's getrokken door Milan:

Brainstorm
brainstorm




 








REFLECTIE MEZELF
-Ik had het filmpje zonder en met geluid vlak achter elkaar gezet, volgens mij was het duidelijker geweest voor de kls, als deze afzonderlijk werden afgespeeld. Proberen om de kls duidelijk te maken dat geluid ook een belangrijk aspect is van een film. Dat een film zonder geluid een andere betekenis krijgt.
-belangrijk is dat ik morgen tijdens het experimenteren met de geluidenkoffer de kls focus op allerlei geluiden en deze laat benoemen!! 
- Op het einde van de dag heb ik nog even geprobeerd om de camera aan de TV te sluiten. Dit is me gelukt met een scartkabel! Van de laptop naar TV niet, TV heeft geen HDMI-aansluiting
-In de klas was het vrij stil voor het luisteren van geluiden + ZENmoment maar nog niet stil genoeg, hier in het vervolg op letten. Ook nog meer stil staan bij het ZEN-moment zelf en niet enkel laten 'raden wat het is'. Dit heb ik een beetje geprobeerd maar de kls nog meer de geluiden laten verwoorden.
-Ik heb geprobeerd om tijdens de brainstorm wel impulsen te geven, maar zo weinig mogelijk te sturen en ik vind dat dit goed is gelukt!

wijzigingen voor morgen
-vieren van Jarige Kiara B.
-In de namiddag mogen de kls omdat het mooi weer is, buiten het kasteel schilderen
-Met groepje 1(VM): een makkelijk verhaal verzinnen (iets dat met figuren haalbaar is).
Dit kan gebaseerd zijn op het bovenstaande verhaal, of het kan mijn vb. van een verhaal zijn,...
Dit hangt af van de kls. 
-groepje 2: eventueel verhaal nog makkelijker maken,
op weg helpen met het uittekenen.
Als het mogelijk is wel tekeningen op transparant zetten!
-Als er door de dag nog tijd is: opstart babbelbox
-ZA'S: nog eens klassikaal voordoen van de ZA's. Zeker de nieuwe overhead.
Ik had gisteren met de kls naar de hoek geweest en voorgedaan wat je hier kon doen, maar dit was niet in trek.  Meer impulsen geven naar ZA's toe. vb. ga jij geen foto's trekken,...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten