maandag 28 februari 2011

dag 1: kennismaken met de audiohoek


KA: opstart mediahoek
Ik ben begonnen met een klassikaal moment zodat alle kls weten waarvoor ik in de klas ben.
Tijdens dit klassikaal moment heb ik het logo laten zien van de hoek, ik heb aan de kls gevraagd wat er op stond ze wisten het fototoestel en de camera te benoemen, ook het mannetje met de hoofdtelefoon was voor hen herkenbaar. Na het logo te benoemen kwamen de vrienden op bezoek:
Mik het klikmonster en Muit het monster van het geluid. Ik vertelde wat zij waren de één was een fototoestel, de ander een dictafoon. Ik had hen ook uitgelegd wat dit was, wat dit kende de kls niet.
Ik heb ook de fotograaf en de cameraman van de dag uitgelegd, hier reageerde de kls heel enthousiast op. Na dit hebben we samen de afspraken overlopen rond de toestellen.
Ik heb ook kort klassikaal overlopen hoe de toestellen werken.
Na deze uitleg stonden ze te popelen om te beginnen.

Na de speeltijd hebben we samen met 4 kls de hoek ingericht. 
Ze mochten het logo ophangen, een plaatsje zoeken voor de fotomuur en eens kijken welke toestellen er allemaal in de bak zaten. Deze toestellen mochten ze sorteren, als dit gebeurd was mochten ze een toestel kiezen. Hun voorkeur ging vooral uit naar de camera's, maar omdat ik maar 3 camera's heb moest één kleuter iets anders nemen, uiteindelijk had hij gekozen voor een fototoestel. Dit was wel, een beetje, een teleurstelling.
Ik ging met de kls in de kring zitten en heb de voornaamste dingen uitgelegd van de camera:
de rode knop, aan-en uitzetten en zoomen. Achteraf dacht ik, ik had het beter andersom gedaan, ik ben hier al te hard aan het sturen. Maar nu is het te laat. Maar eigenlijk was zo een basis uitleg wel nodig, want als de kls iets niet wisten kwamen ze dit aan mij vragen, ik zei wel probeer zelfs eens, maar als het na een tijd niet lukte kwamen ze dit weer vragen.

foto's van onze twee vriendjes:
Dit is hij dan, Mik het klikmonster
(fototoestel)!
(zijn voorkant)

En dit is zijn achterkant :).











En dit is zijn vriendje, Muit het monster van het geluid?














vrij ontdekken en experimenteren met fototoestellen en camera's.
De kls hebben heel veel gefilmd en super veel foto's getrokken (A, ja drie fototoestellen in onze klas!)
In de voormiddag en na de middag waren vooral de fototoestellen en de camera's intrek.
Na een tijdje stelde ik voor om de foto's en de filmpjes eens te monteren op de computer.
De kls hebben toen hun eigen filmpje en foto's op computer bekeken, dit vonden ze super en natuurlijk waren ze 'apentrots!'
Na de laatste speeltijd kwamen ook de dictafoons in trek. Eén kleuter was ermee begonnen en een andere kl. wilde dit ook eens proberen. Ook hier heb ik de basis uitleg gegeven: opzetten, opnemen en afspelen en uitschakelen.  "Juf ik hoor mijn stem"! Dit was het eerste wat ze zeiden.

Rarara, wie zit er hier achter het fototoestel?
is dit een echte slang?
confetti
Eens kijken, hoe werkt die camera?



ai, de flits in de ogen:).
allemaal voetjes:)


Na de speeltijd heb ik de babbelbox toegelicht
Ik heb de camera met statief in de zithoek gezet en een stoel. Ik had tegen de kls uitgelegd wat hiervan de bedoeling is. Dan mocht een kl. het eens uitproberen.
Ik heb open vragen proberen te stellen en over het klasgebeuren.
Ook heb ik gezegd dat ze dit na het boterhammen eten konden doen in de zithoek.
Maar ik ga deze plaats veranderen omdat er te veel lawaai is, ik ga de babbelbox in de gang zetten, daar is het stiller.

Dit is een filmpje van de eerst babbelbox:

Op het einde van de dag heb ik uitgelegd dat één kl. elke dag de dictafoon mee naar huis mag nemen.
En dat ze een geluidje mogen opnemen, samen zocht ik met de kls naar geluiden.
Na deze brainstorm, heb ik nog eens kort uitgelegd hoe het werkte, zodat ze dit tegen mama of papa konden vertellen. Maar geen nood! Er zit een briefje bij voor de ouders met uitleg en een stappenplan met foto's!

REFLECTIE KLEUTERS
-Wat ik wel merk bij de kls is dat de ene heel graag voor de camera wil en de ander de kleuter wegloopt of zijn handen voor zijn gezicht doet als hij dit vreemde ding ziet aankomen.
-De kls filmen  regelmatig dichtbij (knutselwerkjes,...) met de camera,  dan gaan ze heel dicht tegen het voorwerp aanleunen. Sommige heb de zoom knop nog niet ontdekt.
-Ik heb ook de kls regelmatig horen zeggen, "ik heb geen fototoestel, ik heb een camera vast.". Dit toont aan dat de kls de camera vooral associëren met filmen/ beelden en niet met foto's trekken. Dit moeten ze nog ontdekken dat je ook met een camera een foto kan nemen. (In de namiddag konden de kls dit wel, ze hebben weeral iets bijgeleerd!)
-Als ze rondlopen met de camera zien we soms de grond, maar dit is normaal , voor de rest was ik wel onder de indruk van hun film vaardigheden. Ze filmen het volledige beeld en zelfs details!
Er zitten knappen films tussen! Elke kleuter was heel trots als hij/zij aan het filmen waren, ze zeiden regelmatig ik ben aan het filmen.

REFLECTIE MEZELF
Ik heb de indruk dat ik zelf ook heel veel ga bijleren in deze stage! Na de eerste dag heb ik zelfs al hindernissen ondervonden:
-HELP! hoe krijg ik de boxen aangesloten op de laptop? Thuis met mijn vaste computer gaat dit wel maar op de laptop :s. alternatief: de filmpjes op een USB-stick of een externe harde schijf zetten en deze op de computers zetten in de school. De laptop aansluiten op de TV, maar hoe moet je dit doen?
-op het einde vond ik het wel jammer dat ik geen foto's of filmpjes meer hebben kunnen zien, maar dit kunnen ze morgen ook op de laptop of computer (hopelijk dan met geluid;) )
-camera proberen aansluiten op de TV in de klas: thuis ging dit, waarom niet in de klas?
Morgen ga ik dit nog eens proberen, eventueel  voor school of tijdens de speeltijd, dit eens uittesten.
-Ik heb de filmpjes die de de kls hebben gemaakt samengevoegd op 'moviemaker' en er effecten bijgezet en wie deze filmpjes hebben gemaakt. Dit ga ik morgen ook heel de dag laten tonen aan de kls. Dit heb ook met de foto's gedaan! (maar het filmpje dat ik op deze PC heb gemaakt (windows VISTA) draait niet op de ander P.C. windows XP, weeral een probleem, hopelijk krijgen we dit opgelost!)

bedenkingen
-Wat ik wel jammer vind is dat ik maar één camera heb die digitaal is, die ik kan aansluit op PC.
Of kan ik dit met de camera's die een cassette hebben ook?
Ik heb dit uitgetest maar bij mij ging het niet!
Wat ik wel weet, is dat er speciaal video's bestaan waarin een cassette kan. Misschien is het dan mogelijk om deze over te zetten op DVD. Maar dit moet nog ik eens navragen bij een nonkel van mij.

wijzigingen voor morgen:
-Ik ga ze morgen toch nog laten experimenteren omdat ze toch nog altijd aan het ontdekken zijn (Juf Agnes vroeg om op te ruimen en hier hadden ze geen zin in). De camera's en en de fototoestellen zijn al geïnspecteerd nu. Nu moeten ze alleen nog de dictafoons met microfonen en koptelefonen wat meer uittesten, hier ga ik morgen de nadruk opleggen!
-morgen zijn we ook even weg met het klasje (het eerste uur voor de speeltijd), het kan  zijn dat ik met de 4-jarigen kls alleen in de klas blijf zodat ik hen extra kan begeleiden.


Dit waren normaal de hoedjes, maar deze zijn uiteindelijk niet gebruikt:
roos= voor de fotograaf en de cameraman van de dag
grijs=voor de kls in de mediahoek:

de media-hoedjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten